Per què una escola de pensament crític?

Al segle XXI, les societats del món desenvolupat són societats amb més accés a la informació però no necessàriament millor informades que les del segle anterior. De forma sorprenent, la inabastable quantitat de dades i recursos disponibles en fonts obertes a les nostres “societats de la informació” no es troba avui compassada amb les nostres aptituds per a processar-los. Potser per aquesta raó, la nostra capacitat de desenvolupar una consciència crítica sobre com s’organitza la vida en comú és extraordinàriament limitada a la llum del que podria ser.

Un pensament unidimensional ha emergit en molts àmbits de la nostra societat (política, filosofia, economia, cultura…) i ha esdevingut hegemònic sense que hi intervingui cap acte de poder explícit, sense cap mena de coerció específica, en la major part dels casos.

Moltes parcel·les de la nostra vida estan governades per principis i assumpcions que es presenten com a “naturals” però que en realitat han estat construïts socialment.  L’exercici de formes de poder tou ha permès naturalitzar idees que han deixat de ser refutables perquè la societat ni les qüestiona ni es creu amb el dret de fer-ho.

En aquest context d’acriticisme el pensament progressista i d’esquerres -subsumit en la crisi general de les ideologies i afectat també per una crisi pròpia no atribuïble només a causes externes- necessita tornar a ser divulgat amb forces renovades i sota noves formes. La capacitat crítica ens obre la possibilitat de transformar el nostre entorn; ara bé, només el pensament d’esquerres fa possible que aquesta transformació sigui justa, igualitària i ambientalment sostenible.

Els valors tradicionalment vinculats a l’esquerra política i social —així com nombrosos comportaments, actituds i opinions que són font de progrés i desenvolupament humà— es troben en retrocés en la batalla de les idees des de fa dècades. El pensament d’esquerres està cada cop més lluny de ser socialment hegemònic, fins i tot en contextos on ho havia estat en el passat, per la manca d’un horitzó clar, d’una visió netament diferenciada del món i d’un projecte viable de transformació de la societat.

 

¿Por qué una escuela de pensamiento crítico?

En el siglo XXI, las sociedades del mundo desarrollado son sociedades con mayor acceso a la información aunque esto no significa necesariamente que estén mejor informadas que las del siglo anterior. Sorprendentemente, hoy en día la inalcanzable cantidad de datos y recursos disponibles en fuentes abiertas en las “sociedades de la información” no se encuentra acompasada con nuestras aptitudes para procesarlos. Quizás por esta razón nuestro potencial para desarrollar una conciencia crítica sobre cómo se organiza la vida en común es extraordinariamente limitada a la luz de lo que podría ser.

Un pensamiento unidimensional ha emergido en muchos ámbitos de nuestra sociedad (política, filosofía, economía, cultura…) y se ha convertido en hegemónico sin mediar ningún acto de poder explícito y sin ningún tipo de coerción específica, en la mayor parte de los casos.

Muchas parcelas de nuestra vida están gobernadas por principios y asunciones que se presentan como “naturales” pero que en realidad han sido construidos socialmente. El ejercicio de formas de poder blando ha permitido naturalizar ideas que han dejado de ser refutables porque la sociedad ni las cuestiona ni se cree con el derecho de hacerlo.

En este contexto de acriticismo, el pensamiento progresista y de izquierdas —subsumido en una crisis general de las ideologías y afectado también por una crisis propia no atribuible únicamente a causas externas— necesita volver a ser divulgado con fuerzas renovadas y bajo nuevas formas. La capacidad crítica nos abre la posibilidad de transformar nuestro entorno; ahora bien, sólo el pensamiento de izquierdas hace posible que esta transformación sea justa, igualitaria y ambientalmente sostenible.

Los valores tradicionalmente vinculados a la izquierda política y social, así como numerosos comportamientos, actitudes y opiniones que son fuente de progreso y desarrollo humano, se encuentran en retroceso en la batalla de las ideas desde hace décadas. El pensamiento de izquierdas está cada vez más lejos de ser socialmente hegemónico —incluso en contextos donde lo había sido en el pasado— por la falta de un horizonte claro, de una visión netamente diferenciada del mundo y de un proyecto viable de transformación de la sociedad.

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