Venjança

A vegades,
desitjaria reptar en un duel
l’home
que va matar el meu pare,
i que va arrasar casa nostra,
llançant-me a la intempèrie.
Si m’arribés a matar ell,
podria, per fi, descansar.
I si el més ràpid fos jo,
almenys, em prendria la revenja.

Però…
si enmig d’aquest duel
sabés que el meu enemic
té una mare
que l’està esperant,
o un pare
que s’agafa el pit,
angoixat,
cada cop que el seu fill arriba tard a casa
encara que només sigui un quart de hora,
llavors,
no el mataria,
encara que pogués fer-ho.

Tampoc el mataria si sabés
que té germans i germanes que l’estimen
i sempre desitgen veure’l.
O que té una dona que l’espera
i fills
que ploren la seva absència
i que criden d’alegria
quan ell arriba a casa amb regals.
O que té amics,
veïns i coneguts,
o companys de cel•la,
o de llit d’hospital,
o companys de l’època d’estudiant,
que pregunten per ell
i li envien salutacions.

(pausa)

Però sí és una persona solitària,
sense pare ni mare
ni germans ni germanes,
sense dona ni fills,
sense amics ni veïns
ni col•legues ni companys
amb qui compartir moments difícils,
llavors, no afegiré res més al seu dolor,
aquest dolor pitjor que la mort.
Em consolaré
ignorant-lo
quan me’l trobi pel carrer,
i tractaré de convence’m a mi mateix
que la meva indiferència
és una forma de venjança.

Abril de 2006
(Traduït  per Joan Pau Romaní)

Taha Muhammad Ali, 1931-2011, és un dels poetes palestins contemporanis de més renom.La seva obra ha estat traduïda al anglès per Peter Cole (So What: New and Selected Poems 1971-2005). Adina Hoffman és l’autora de la seva biografía (My Happiness Bears No Relation to Happiness: A Poet’s Life in the Palestinian Century). La lectura de “Venjança” a càrrec del poeta pot veure’s en aquest enllaç

Deixa un comentari

